_چگونه مسئوليت پذيري را به نوجوان بیاموزیم؟
نوشته شده توسط : perana

۹ نكته مهم براي مسئوليت پذيري نوجوان شما

مسئولیت‌پذیری یک تعهد درونی به خود برای انجام کارها و فعالیتهای روزانه است.  بسیاری از والدین با تصور اینکه فرزند ما هنوز کودک است اجازه انجام بسیاری از کارها را به نوجوان خود نمی‌دهند . زمانی که ما شاهد بزرگ شدن و رشد کردن فرزندان مان هستیم باید آگاه باشیم که آنها نیاز به مسئولیت دارند. این بخش مهمی از رشد و توسعه آنها است.

آنچه والدين در مورد مسئوليت پذيري نوجوانان بايد بدانند

در طول زمان  نوجوانی، نیازبه استقلال و مسئولیت در نوجوانان قوی تر میشود. این بخشی از مسیر زندگی فرزند ما برای رسیدن به بزرگسالی است.نوجوانان برای تبدیل شدن به بزرگسالان توانمند، باید یاد بگیرند تصمیمات زندگی‌شان را خودشان بگیرند. فرایند کمک به فرزندان برای مسئولیت پذیری و تصمیم گیری از وظایف مهم والدین است .

شما نقش مهمی در آموزش و حمایت از فرزندانتان دارید تا بتوانند برای مسئولیت بیشتر آماده شوند. شما باید یاد بگیرید در چه زمانی و در چه زمینه ای اجازه دهید فرزندتان تصمیم بگیرد. میزان مسئولیت پذیری فرزندان به این بستگی دارد که تا کنون شما چقدر مسئولیت زندگی فرزندانتان را برعهده گرفته‌اید و همینطور به فرهنگ جامعه و سنتهای خانوادگی‌تان ارتباط دارد. به عنوان مثال تجربه نشان داده فرزندانی که در روستاها زندگی میکنند مسئولیت پذیرتر از فرزندانی هستند که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند.

در حالت ایده آل شما و فرزندتان باید با تغییر مسئولیت و سرعت تغییر، احساس راحتی کنید. اگر این تغییر مسئولیت خیلی سریع اتفاق بیفتد ممکن است شما هر دو احساس غرق شدگی  کنید. بیش از حد کم هم ممکن است فرزند شما را سرکش کند.

چگونگی شروع به تغییر مسئولیت با : “بله،نه،شاید”

تغییر مسئولیت فرزندان یک روند تدریجی است.  شما به فرزندتان اجازه می‌دهید تا برخی از انتخاب ها را برعهده بگیرد و برای انتخاب هایشان ارزش قائل میشوید حتی اگر این انتخاب ها برخلاف نظر شما باشد. ممکن است شما همه انتخاب های او را دوست نداشته باشید اما یادگیری مسئولیت کمک می‌کند تا فرزندان‌مهارت مسئولیت‌پذیری را بیاموزند.

زمانی که شما می‌خواهید مسئولیت بیشتری را به فرزندتان بدهید با سه گزینه روبرو می‌شوید:بله ،نه،شاید

گزینه”بله” :

این برای مسائل یا فعالیتی است که فرزند شما آمادگی آن را داشته باشد :

تنهایی به مدرسه برود،خرید خانه را انجام دهد و ..

یک بار در هفته مسئولیت پختن غذای خانواده را بر عهده بگیرد

با پول تو جیبی‌اش لباس مورد علاقه اش را بخرد

خودش مدل کوتاه کردن موهایش را بر عهده بگیرد

وقتی چیزی را در سبد “بله” قرار میدهیدمیگویید که تصمیمات فرزندتان را قبول کرده اید حتی اگر این برخلاف نظر شما باشد .اگر فرزند شما مسئولیت را درست انجام داد می‌توانید تایید خود را نشان دهید.

گزینه”نه” :

شما می‌توانید تصمیمات مربوط به فعالیتهای بالقوه خطرناک را “نه”بگویید.

به عنوان مثال نوجوان شما هنوز مجاز به تصمیم گیری نیست مثل کشیدن سیگار یا رانندگی کردن زیر ۱۸ سال  یا ممکن است چیزهایی باشد که میتواند تاثیر منفی براعضای خانواده داشته باشد . مثلا اگر تصمیم فرزند شما هزینه زیادی را صرف کند. نحوه گفتن “نه”مهم است اینکه مطلقا و بدون دلیل چیزی را ممنوع کنید ممکن است مفید نباشد سعی کنید با دلیل “نه”بگویید. مثلا من در این سن به شما اجازه رانندگی نمیدهم. این کار بسیار خطرناک است.

گزینه “شاید”:

این منطقه خاکستری است شما و فرزندتان ممکن است راهی برای تبدیل” نه”  به ” بله” بیابید. و این بستگی به شرایط مذاکره دارد مثلا ممکن است شما یک روز در هفته به فرزندتان اجازه دهید تا بادوستانش به سینما برود.

مذاکره این است که در ان رشد اتفاق بیفتد زمانی که شما نه و شاید را به بله تبدیل میکنید به فرزندتان این فرصت را میدهید تا بتواند برای مسئولیت بیشتر آماده شود.

امروزه بسیاری از نوجوانان از نظرها دور هستند . آنها بدون احساس مسئولیت بزرگ می‌شوند رشد می‌کنند و بعد پدر و مادرها از عدم تمرکز نوجوانان خود  شکایت می‌کنند  و مدام در حال سرزنش فرزندشان هستند در حالی که این سرزنشها به پدر و مادرهایی برمی‌گردد که زمانی را که باید مسئولیت پذیری را در فرزندشان رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادند این کار را نکرده اند.

اگر شما نمی‌خواهید این اشتباه را انجام دهید باید مسئولیت کارهای فرزندان را به خودشان واگذار کنید . فرزندان ما باید بیاموزند که در قبال درس نخواندن‌شان خودشان باید پاسخ گو باشند .

این یک نبرد است تا فرزندمان بتواند مسئولیت کارهایش را بر عهده بگیرد.

چگونه فرزند نوجوان شما مسئولیت پذیر باشد:

شما ممکن است انتظار داشته باشید که فرزندتان مانند یک بزرگسال رفتار کند اما باید به یاد داشته باشید که او هنوز در حال رشد است هورمونی که در بدن او شکل گرفته نه تنها رشد او را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه رفتار اجتماعی او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. دنیای او بسیار گیج کننده است و اکنون نیاز به راهنمایی‌های شما دارد. اکنون زمان آن رسیده است که رفتار او را شکل دهید اما شما باید اطلاعات کافی داشته باشید فقط سخنرانی کردن و نصیحت کردن جواب نمیدهد.

۱ )‌ انتظارات:

درست است که شما فرزندتان را بدون هیچ توقعی دوست دارید اما اکنون زمان خوبی برای واگذار کردن برخی از کارهاست .

زمانی که نوجوان شما می‌داند که از او انتظار دارید، او مجبور است وظایفش را انجام دهد. این اولین قدم برای یادگیری مسئولیت است.

اما شما باید انتظارات منطقی داشته باشید.انتظارات غیر منطقی فقط خستگی را به شما و نوجوان‌تان میدهد.

۲ )‌ لیستی از وظایف فرزندانتان را بنویسید:

اگر سخنرانی طولانی برای نوجوان کار تنفر آمیزی است شاید نوشتن لیست وظایف آنها گزینه بهتری باشد. بنابراین لیستی از کارهایی را که از نوجوان‌تان انتظار دارید تا انجام دهد را بنویسید.لیست را در جایی قرار دهید تا ببینید. آگاه باشید که این کار آسان نیست این کارها سرگرم کننده نیستند حداقل برای نوجوان‌ها این کارها بخشی از زندگی در حال رشد آنها خواهد بود. بنابراین از امروز تمرین کنید.

و اجازه دهید تا با عواقب انجام ندادن کارهایش روبرو شود مثلا تلفن همراهش را به مدت یک روز بگیرید.

۳)‌ اجازه انتخاب:

زندگی سراسر انتخاب های ریز و درشتی است که ما انجام می‌دهیم  . بنابراین اکنون زمان آن رسیده است که فرزندان‌مان را در تصمیم گیری‌های خانواده دخالت دهیم. برنامه ریزی برای خرید لوازم خانگی جدید. یا برنامه ریزی یک تعطیلات نظر فرزند نوجون‌تان را بپرسید این کار به او احساس مسئولیت میدهد.

۴ ) به او اعتماد کنید:

این کار سختی است اما یاد بگیرید که به نوجوان‌تان اعتماد کنید تا انتخاب های مناسب را انجام دهد. اعتماد شما فقط انگیزه ای است تا او مسئولیت بیشتری را قبول کند.

۵ )‌ اجازه دهید عواقب کارهایش را ببیند:

اگر نوجوان‌تان تکلیف مدرسه  خود را به پایان نرساند اجازه دهید با مجازاتش روبرو شود . پس در انجام تکالیف  به او کمک نکنید. بدین ترتیب او حقیقت را درمورد عواقب طبیعی یاد خواهد گرفت.

۶ )‌ معامله کنید:

در اینجا ما در مورد رشوه دادن صحبت نمی‌کنیم اما نوجوان شما نیاز دارد که بداند خوب خوب است. بنابراین با او معامله کنید . چگونگی معامله به شما بستگی دارد مثلا می‌توانید بگویید که اگر امتحانات را خوب بدهی همگی شام به رستوران می‌رویم. یا چند کلمه در مورد کارش از او قدردانی کنید.

۷) تشویق برای انجام کارهای داوطلبانه:

این یک راه عالی برای ایجاد مسئولیت‌پذیری است  مثلا عضویت در باشگاه محله یا عضویت در گروه های هلال احمر.

۸ )‌ داشتن هدف:

با او درباره اهداف خود و برنامه های بلند مدت صحبت کنید اگر او در ذهن خود یک هدفی داشته باشد میتواند برای رسیدن به هدفش از گام‌های کوچک شروع کند . داشتن هدف به مسئولیت پذیری نوجوان کمک می‌کند.

۹) احترام به فردیت او :

شما نمیتوانید به جای فرزندتان زندگی کنید فرزند شما نیاز به تجربه دارد نیاز دارد که بفهمد که همیشه همه چیز خوب یا بد نیست . اگر او انتخابی میکند که بر خلاف خواسته شماست آن را بپذیرید. این میتواند چیز کوچکی مانند انتخاب لباس یا یک جیز برگ مانند انتخاب شغل آینده اش باشد.

اگر شما از این راهنمایی ها استفاده کنید به فرزندتان کمک می کنید تا فرزندتان مسئولیت پذیرتر  باشد .

بهترین چیزی که می‌توانید به فرزندتان آموزش دهید این است که چگونه بدون شما زندگی کند.





:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 2 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: